A viking hajk fejldse Hla a vikingek s seik azon szoksainak, miszerint az isteneknek ldozatot hoztak s a halottaikat hajkban temettk el, nagyon sok informci maradt fent a hajikrl. Ez, br problmkkal tarktva, de segt neknk a viking hajk megjelenst s fejldst nyomon kvetni. A vizsglatoknl egyarnt megvizsgltuk a Dniban s Norvgiban tallhat hajmaradvnyokat, mivel mindkt helyen ltek ugyanazon kzs trtnelm s kultrj npcsoportok, s nem csak a vikingek idejn. A nydami haj eredete nem teljesen vilgos. Lehet, hogy kzs eredete van az angolok s a szszok hajival. Ez a haj a megmaradt rszek alapjn hasonlt a Norvgiban megtallt halsneyi hajhoz. Ezrt a nydami hajt klnsebb nehzsg nlkl a viking hajk eldjei kz sorolhatjuk. A viking hajk fejldse ltalnos trvnyszersgek szerint folyt, megtallhat az tmenet az alacsony formktl a magasabbakig, az egyszerbbektl a bonyolultabbig. Ebben a folyamatban meg kell klnbztetni mennyisgi s minsgi vltozsokat, amik ers kapcsolatban llnak egymssal. A mennyisgi vltozsok a hajkon – a mretek nvekedse, mikzben az pts mdjai mg a kisebb hajkon alkalmazottak szerint maradtak – fokozatosan minsgi vltozsokba mentek t, mivel egy nagyobb haj viselkedse a tengeren ms, jval ersebb megoldsokat ignyel. Ezrt is jttek ltre jval szilrdabb szerkezetek. A hajknak a beljk fektetett emberi munka eredmnyekpp ltrejv fejldsre hatssal van azok viselkedse a tengeren s a velk szemben tmasztott kvetelmnyek. Ezenkvl befolyssal van mg az ptk rendelkezsre ll anyag, a technika ltalnos szintje s a tradci, klnsen a kezdeti szakaszban. Egyes empirikusan meghatrozott s beigazoldott fizikai-mechanikai sszefggseket az ptk tudatosan kezdenek hasznlni, s jelentktelen vltoztatsokkal alkalmazzk azokat. A hajk fejldsnek elemzsnl kt, egymssal sszefgg jellemzt kell figyelembe venni: elszr a formt, msodszor a szilrdsgot – amik ki kell elgtsk a tenger s szl ltal a hajkkal szemben tmasztott kvetelmnyeket. A haj formja, teht a mretei fggnek a teher szlltsnak mdjtl s mennyisgtl (hordkpessg), a haj meghajtstl s hullmok hatstl. Magtl rtetdik, hogy gyors haj ptshez cskkenteni kell az ellenllst. A vzkiszorts egyenl a szlltott teher slya, a haj nslya s a felszerelsek slya sszegvel. A helyisgek vzmentessgt biztostani kell. A helyisgek trfogata nvekedik a haj vz feletti oldalmagassgnak nvelsvel, ami a nyitott fedlzet hajk hullmversben kzlekedsnek szksges felttele. A hajk orr- s farrsznek alakja, klns tekintettel a nyitott hajkra, fgg a hullmoktl, amik a nylt tengeren magasabbak s hosszabbak, mint a fjordokban vagy a Balti-tengeren. Hogy a hullmokba merlskor ne mljn vz a hajba, a vz feletti rszkn tovbbi kiszlesedssel kell rendelkezzenek. A haj szksges llkonysga fgg meghajtsnak mdjtl. Az evezs hajnak kisebb llkonysg is elg, mint a vitorlsnak, aminek a vitorlin szlben ers dnterk brednek. Ezt elg hatsosan lehet cskkenteni a hajtest megfelelen kivlasztott alakjval. A vitorls hajk ezrt szlesebb, teltebb alakkal rendelkeznek. Ezen fell az ilyen hajk vz alatti rsze megfelel oldalfellettel (laterlt fellet) kell rendelkezzen, hogy az oldalcsszsuk kicsi legyen. A haj alakja a funkcionlis kvetelmnyeknek is meg kell feleljen. A dnten szemlyek szlltsra sznt hajnak, formjt tekintve, klnbznie kell a teherszllttl. gy mr az els teherhajk kzps rszkn mly s nagy terekkel rendelkeztek a teher elhelyezsre. A hajk krvonalt s szerkezett tbb kvetelmny hatrozza meg, pldul a szilrdsg (a hullmok s a teher hatsa alapjn kell meghatrozni), a felhajterk s a hajterk. Klnsen fontos a hajtest hajltszilrdsgnak meghatrozsa, ami fgg a hajhossz s a hullmhossz arnytl, pl.: amikor a haj orra s fara a hullmhegyeken l, a kzepe pedig – a hullmvlgyben, vagy fordtva. Manapsg a hajltsra ignybe vett elemek mreteit a mrnki szmtsok alapjn hatrozzk meg. Az „I” tartk max. szilrdsgt, minimlis anyagfelhasznls mellett, kt masszv v, amik a hajltst veszik fel, s egy gerinc, ami nem engedi az vek tvolsgnak megvltozst, biztostjk. Kvetkezskpp a haj hosszirny szilrdsgt ers, hosszirny tartk (a gerinc s a hjazat megerstett svjai, pl. mestersor, medersor, vzszintes gerinc stb.) adjk, amiket a haj szleihez minl kzelebb helyeznek el. A hossztartkat keresztirnyak ktik ssze, mint a bordk, fedlzeti gerendk, kereszttartk, csomlemezek stb., ezek biztostjk az alak szilrdsgt is. A hajterk s a haj ellenllsa szintn hatssal vannak a haj formjra. Az evezs hajn az evezpadok mellett helyet kell biztostani az evezk rgztsre s bevonsukra, a vitorlshajn – az rbocok rgztsre, az ll- s futktlzet s kezelsk rszre. Ily mdon teht a haj formja s szerkezete sok tnyeztl fgg. A viking hajk kialakulst s fejldst a dn-norvg krzet hajptsre jellemz pldkon keresztl mutatjuk be. A ktzstl a szegelsig. A kkorszakban a facsnakok klnll elemeit, pl. a hjazat deszkit, ktztk egymshoz s a bordkhoz. A bronzkorszakban szak-Eurpban a fa hjazat hajk ptsekor a korbbiakhoz hasonlan a ktzshez s a varrshoz folyamodtak, mivel mg nem tudtak kszteni – kovcsolni – fmbl kszlt szegeket s szegecseket. Az akkor ismert rezet nem lehetett kovcsolni, mert a benne lv oxign a kovcstzn felhevtve egyeslt az gs sorn keletkez hidrognnel, s a fmben vzgzz alakulva, annak trshez vezetett. Az abban az idben nttt bronz tbb, mint 10% nt tartalmazott, ami igen j ntsi tulajdonsgokkal rendelkezett viszonylag alacsony dermedsi hmrsklet mellett, ez lehetv tette vkonyfal ntvnyek ksztst. Ugyanez a bronz, amit 600oC alatti hmrskleten ksztettek, a rz s az n rideg tvzett kpezte, ezt igen nehezen lehetett kovcsolni. Csak manapsg, a megfelel tvzanyagok hozzadsval vlt lehetsgess a bronz sajtolsos alaktsa. Ehhez hozz kell tenni, hogy szak-Eurpban a bronz s a rz kevs volt, s alapveten ezeket a fmeket kszerek s fegyverek ksztsre hasznltk. A vaskorban, amikor a vasat tzi ton kezdtk ellltani, a kovcsols ugyanolyan jelentsg lett, mint korbban a bronznts, s az elemek ktzse a csnakokon s hajkon elvesztette korbbi jelentsgt. Kezdetben a vasszegeket a deszkk rgztsre hasznltk. gy a hjortspringi s halsneyi hajkon a palnkozs deszki mg varrva voltak, a nydami hajn mr a klinkerpalnkozs deszkkat egymshoz vasszegekkel rgztettk. A bordk hjazathoz ktzst jval ksbb hagytk el, a nagycsnakokon hamarabb, mint a hajkon, a kvalsundi leletek alapjn tlve. A nymandi haj hjazatnak minden deszkasora a bordkhoz volt ktzve. A kvalsundi hajk s a gokstadi „hossz” hajkon a bordkhoz csak az als svok voltak ktzve. A felsk vasszegekkel vagy facsapokkal voltak rgztve. Csak a viking-kor vgnek hajinl hasznlnak minden elem sszektshez vasszegeket vagy facsapokat. Ezek a hajk, mint a skullelevi hajk mutatjk, sima deszkapalnkozssal rendelkeztek kill knykidomok nlkl. A viking hajkon, nagycsnakokon sokig hasznlt knykidomok ketts funkcit teljestettek: elszr is a bennk lv furat rvn knnyebb volt a borda s a deszka sszeerstse, msodszor pedig biztostotta a hjazat utn elksztett borda jobb felfekvst a knykfa kismrtk megmunklsa rvn. Az evezlapttl* az evezkig s a vitorlkig.
Az evezlapttal mozgatott hajk ptsvel szemben viszonylag kisebb kvetelmnyek merltek fel. Meg kellett tartsa a teher slyt, a vz s a hullmzs hatst. Ezrt a vzfeletti oldal ltalban nem haladott meg egy adott magassgot, amit a laptok hossza hatrozott meg, ami viszont az evezs erejtl s tmegtl fggtt. A nagy haj szlessgt, mint amilyen a hjortspringi haj, az orrban s a farban helyezked evezsk szmtl, s a kt sor evezs rszre szksges trtl fggen vlasztottk ki. A hossz tvolsgokra tervezett hajknl helyet kellet biztostani az evezsk pihensre is. Az ilyen haj llkonysga alacsony lehet, ugyanis az evezlaptok mozgsa a vzben stabilizlja a haj helyzett. Ezrt nem meglep, hogy a hjortspringi haj az llkonysgt tekintve hasonlt a mai kanadai „tzevezs” sportcsnakra.
Az evezvel trtn evezsnl az emberek ereje s tmege szintn hatssal van a csnak vagy haj szerkezetre. A szabadon vezetett evezlapttal szemben az evez vagy evezvillban, vagy egyszer villban, vagy eveznylsban fekszik. A felfekvsi pont az evezt kls s bels karra osztja. A bels kart hzza az evezs. Az evez tolla az evez kls vgn a bels karral ellenkez irnyban mozog, radsul a bels s a kls karok arnyban annl gyorsabban. A toll nagyobb sebessggel mozog a vzben, mint az evezlapt, ezrt a modern evezs csnakok gyorsabban mozognak, mint a lapttal hajtott csnakok (kenu).
A nydami, kvalsundi s gokstadi leletekrl szl publikcikban nem szerepel az evezk kls s bels karjainak arnya. A korszer evezs sportcsnakok egyes s pros evezinl ez az arny 5:2. Krlbell ugyanezt az arnyt lehet felttelezni a viking hajk evezinl is. Ha az ilyen evezket rhelyezzk a vzen l hajtestre, az evezk bels vge a haj kzps rszn krlbell az evezspadok felett (a nydami s kvalsundi hajknl – kb. 0,5 m) s a fenkdeszkk magassgban (a kvalsundi s gokstadi hajknl – kb. 0,85 m) egyforma szinten lesz.
A viszonylag kevs vbl plt hjazat rgi hajknl, mint a nydami haj, a habvdre szerelt evezvillk az orr- s farrszen magasabban vannak a vzvonal felett, mint a kzprszen. Ezrt a krlbell egyforma mret evezk bels vgei magasabban lesznek a haj vgein. Az evezk hossznak vltozatsa szinte semmit nem jelent: az evez hossznak nvelse a karok arnynak megtartsa mellett mindssze a bels karok magassgt cskkenti nemszmottev mrtkben. Az orrban s a farban elhelyezett hasonl evezkkel csak a legersebb evezsk tudnak megbirkzni. Ez rossz hatssal van a slypont elhelyezkedsre, s a helyi felhajterk alakulsra is. Az egyenl hosszsg, klnbz bels kar s tmeg evezk tja klnbz lesz. Kvetkezskpp az evezlaptok sebessge a vzben klnbz lesz, ami megnehezti az evezst. gy az egyes evezsk terhelse is klnbz lesz.
Ezrt a vikingek a vzvonal felett csak kis magassgi klnbsggel elhelyezett evezvills hajkat ptettek. gy plt pl. a kvalsundi haj. Hogy az evezsk helye a haj teljes hosszban a fizikai erkifejts szerint krlbell egyforma legyen, az orr- s a farrszt teltebbre s szlesebbre ptettk. A hasonl hajk nagyobb llkonysggal rendelkeztek, ami megknnytette a vitorlra trtn ttrst. Ugyanakkor a vitorlval hajzshoz szksges a megemelt vzfeletti oldal is. Ha az evezvillkat az oldalfal (habvd) tetejre szereltk volna, azok igen magasra kerltek volna a vztl, s az evezkkel igen knyelmetlen lett volna evezni. Ezrt a „hossz” hajk egyik oldalsvjn megjelentek az eveznylsok, amiket a gokstadi hajnl be lehetett zrni. A nylsok kis kopsa s az evezpadok hinya azt mutatja, hogy ezek a hajk elssorban vitorlval haladtak.
Az evezvillkban, amiket az els viking csnakokon s hajkon az oldalfal tetejre szereltek, a ksbbieken pedig fa vagy vas tskkkel erstettk hozz, csak addig voltak az evezk, amg hasznltk azokat. Hogy a bels kar visszatjn, a vznek tkz eveztoll vagy a hullmzs miatt az evez ne ugorjon ki a villbl, azt hurokkal rgztettk, amit a villa furatain hztak keresztl. Ezzel az evezs csnak vagy haj kiegszt llkonysgot kapott, mivel az evez tollra hat emeler a rgztett bels kar folytn taddott a hajtestre.
Az evez formjt s hosszt a haj mreteihez igazodva vlasztottk ki, s a hajpts klnbz korszakaiban klnbzek voltak. A nydami hajnl az eveztoll egy, a kerek nylbe tmenetet kpez rombusz keresztmetszet deszka volt. Ugyanilyen hossz volt az evezje a kvalsundi hajnak, azonban a tolluk formja a gokstadi hajn hasznltra hasonltott: kerek vagy ovlis evezszr, aminek keresztmetszete a bels karon volt a legnagyobb, hogy ellenslyozza a hossz kls kar slyt; a tolla ketts lekerekts vggel kszlt. A kvalsundi hajnl a tollak ovlis keresztmetszetek voltak. A gokstadi hajnl az evezk hosszabbak voltak, a toll kzepn borda futott vgig, ami a szilrdsgt nvelte. Megjegyezzk, hogy a mai evezssportban hasonl tollakat hasznlnak, az egyes s a prevezk sok faelembl ragasztottak, a nyl reges, s a tollak hosszirnyban megnyltak.
A hajikhoz az evezket a vikingek egyetlen darab fbl ksztettk, ltalban fenybl. A kormnylapt eleinte hasonltott az evezre, s ha a hjortspringi csnak alapjn tlnk, szabad fggeszts volt. A rekonstrult Nydam hajnl a kormnylapt slyt ktl tartotta, amit a habvden vetettek keresztl. Ez a megolds lkst adott a kormnylapt csapgyazsra (ezt mr a kvalsundi hajnl alkalmaztk), ami a vikingekre jellemz, s ami klnbz formkban fordult el csnakjaikon s hajikon, fggetlenl attl, evezsk vagy vitorlsok voltak.
A vikingeknl fokozatosan trtnt az tmenet a vitorla hasznlathoz. Kezdetben az rboc az evezshajn nem zrta ki az evezk hasznlatt, s nem zavarta az evezst. Csak a viking korszak vgn ptettek olyan hajkat, amiket kizrlag vitorls hajzsra szereltek fel. A vitorlk fejldsrl, az ll- s a futktlzetrl kevs ismeretnk van. A gokstadi haj a vikingek magas fok vitorla technikjrl tanskodik, addigra k mr lekzdtk a vitorls hajzs kezdeti nehzsgeit. Ekkorra mr megvltozik az rboc rgztsnek mdja. A „hossz” hajkra jellemz a felllthat rboc, melyet a hullmtrsen tevezshez, a haj fagerendkon trtn vzrettelhez stb. le lehetett ereszteni. A teherhajk, melyek ltalban bels vizeken egyik nemzetsgtl a msikig jrtak, nem voltak kitve hasonl megprbltatsoknak, ezrt jval egyszerbb konstrukcij, rgztett rboccal rendelkeztek.
A vikingek haji csak egyetlen rboccal s egy keresztvitorlval rendelkeztek. A tbbrbocos s elvitorlval felszerelt hajk jval ksbb jelentek meg.
* az orosz szaknyelvben megklnbztetik az evezt s az evezlaptot. Az elbbi a villban ktkar emelknt mozgatott evezt, az utbbi a kzben tartott, szabadon mozgatottat jelenti.
A csnaktl a klinkerpalnkozs hajig
A hajk fejldsnek vizsglatt kezdjk a hjortspring csnaktl, ami maga a hajk hossz evolcija eredmnyekpp jtt ltre, a fatrzscsnaktl elindulva. A szleskr hajpt tapasztalatrl, amivel a hjortspringi csnak pti rendelkeztek, a habvd alakja tanskodik. A habvd deszki vastagtottak voltak, hogy az ersen megterhelt csnak fels szlnek szilrdsgt nveljk; a kls oldala hajltott, a hajra tr s az oldalfalon tcsap hullmok visszaversre. rdekes a fenkdeszkk kialaktsa az orrban s a farban ennl a hajnl: ersen lefaragottak oldalt s a fels rszen, vagyis mint a fatrzscsnak ksztsnl, a fa jelents rsze le van faragva. A haj kzps rszen a fenkdeszkk csak kiss lekerektettek. Ily mdon a majdnem egyenes deszkkbl sikerlt ltrehozni a keskeny orr- s farkialaktst a telt kzps rsszel. A hjortspringi csnaknl mg nem volt hajt, ami a viking hajk fontos pteleme.
A megerstett fenkdeszkzat elszr a nydami hajnl lthat, amire valsznleg a haj partra hzshoz volt szksg. A hjortspringi csnak alacsony oldalfalakkal rendelkezett, s annyira knny volt, hogy kzben is ki lehetett vinni a partra. A nydami hajt jelents tmegnek s magas oldalfalainak ksznheten hzni kellett a fldn. A klinkerpalnkozs kiemelked fej szegekkel trtnt. Hogy megvdjk azokat s az egymsra fektetett deszkkat a gerendkon val grgetsnl, vagy a homokon, kveken trtn hzglsnl, szksg volt a gerinc beptsre, ami felvette a haj slyt.
Az 1. rajzon, mely az ismert viking hajk gerinceinek keresztmetszett brzolja, szemlletesen brzolt, hogy a nydami haj fenkdeszkjbl egy egsz sor rszben ismeretlen formn keresztl hogyan alakult ki a „T” alak keresztmetszet. Az utbbi gerincnek szlessge alig vltozik a hajtest hossza mentn. Hasonl gerince van a kvalsundi s a gokstadi hajknak is. A skullelevi hajk gerince kis keresztmetszet, a hajk ltalnos szilrdsghoz igazodan. A skullelevi „hossz” hajn s a nagy knarr-on pldul kt egymsra helyezett trapz formj gerinc volt. A kzttk, az oldalaikon kialakul horony a klhj fenkdeszkinak rgztsre szolglt. Ettl klnbzik a skullelevi kis knarr gerince, melyen specilis hornyok szolgltak a klhj rgztsre.
1. rajz A nymandi haj s a kvalsundi, gokstadi, s skullelevi viking hajk gerinceinek keresztmetszetei (a ? 1–3 hajk maradvnyai).
2. rajz A bordk jellemz kialaktsai: 1 — hjortspringi csnak; 2 — nydami haj; 3 — kvalsundi haj; 4 — osebergi „hossz” haj; 5 — gokstadi haj; 6 — skullelevi hadihaj (drakar); 7 — skullelevi kis knarr.
A viking hajk bordinak szerkezetn (2. rajz) lthat, hogy a nagyobb, ksbb plt hajk harntmerevti is ugyanolyan elemekbl llnak, mint a nydami haj. A hjortspringi csnak bordi a korbban elkszlt klhjhoz van rgztve, gmbfbl kszlnek, hevederrel s rcsszeren elhelyezett merevtkkel vannak megerstve. A nydami hajn a hajltott gmbfk helyett feny knykfkat hasznltak a bordk elksztsre. A bordkat vastag hevederrel s fggleges merevtkkel erstettk meg. Hasonl a szerkezete a kvalsundi haj bordinak, amik a habvddeszknl masszv, majdnem hromszg keresztmetszetben vgzdnek (3. rajz). Ugyanilyen keresztmetszete volt az osebergi s tunei hajk bordinak a haj fvnl.
Ily mdon az utols hajknl a hevederek talakultak gerendkk, amikhez a palnkozs fels sort tart ers csomlemezek csatlakoztak. Hasonl a gokstadi haj szerkezete, amin a palnkozs f sornak deszki ngyszgletes keresztmetszetek, a fels palnksort csomlemezek tartjk, s a kiegszt „segd” bordk. A skullelevi hajkon szleskren alkalmazzk a hossztartkat szerkezeti elemknt. A bakgerenda felett, mely a fedlzeti gerenda szerept tlti be, s a bordk vgn fekszik, a skullelevi knarr-on helyenknt mg tallhatk plusz gerendk (egy – kett) is, amik a hossztartkkal s a csomlemezekkel egytt a klhjat erstik. A nagy knarr-on „segd” bordk is tallhatak.
3. rajz A klhj palnkozsa 1 — hjortspringi csnak; 2 — nydami haj; 3 — kvalsundi haj; 4 — osebergi haj; 5 — gokstadi haj; 6 — skullelevi kis knarr. A sraffozott elemek hatrozzk meg a haj ltalnos szilrdsgt.
Az egyre bonyolultabb hajk ptsben megszerzett tapasztalatokrl tanskodik a klinkerpalnkozs hajk megjelense. Ezt bizonytja az egyes deszkk egyestse svokk, s az egyes svok egymshoz erstse. Az egyszer csnakok ptsvel ltalban a parasztok foglalkoztak, aki ismertk a taliga ksztst. k a szles deszkk felhasznlst rszestettk elnyben, hogy minl kevesebb varratot kelljen ksztenik, egyrszt megmunklsuk bonyolultsga miatt, msrszt azok a vzszivrgs lland forrsai is voltak. Emiatt is igyekeztek elkerlni a tompa illesztst a hjazat elksztsekor. Nem meglep, hogy a nydami haj s a szzad elejn Svdorszgban s Finnorszgban ltez egyszer csnakok, amin a lakossg a templomokba utazott istentiszteletre, hasonlak voltak, fggetlenl a bordzatuk rgztsnek klnbsgtl.
A nydami hajnl csak a fels sv volt vzmentesen sszeillesztett kt rszbl ksztve. Az als svok mindegyike egy-egy deszkbl volt ksztve. A kvalsundi hajnl mr minden sv nhny klnll deszkbl kszlt, amit hevederek fogtak ssze. Fggetlenl attl, hogy a kvalsundi haj tki magasak voltak-e valjban, mint a restaurls sorn ksztettk, vagy kicsit alacsonyabbak, a hjazat svjainak vgeihez a tkk krnykn hajltott ft hasznltak, hogy a viking hajkra jellemz telt formt kialakthassk.
A kzmvesek tudsnak kiszlesedst bizonytjk a svok sszeerstsnek vltozsai hajrl hajra. Mg a nydami hajn az egyes palnkok 70 mm-rel fedtk t egymst, st egy esetben 90 mm-rel, ez a skullelevi hajn – mindssze 30–40 mm volt.
Ezzel egyidben cskkent a deszkk szlessge is. A nydami haj kzpen mg 0,32–0,5 m szles deszkkbl plt, a kvalsundi hajn – 0,24–0,30 m szlesekbl. A gokstadi haj hjazata 0,2–0,28 m szles deszkkbl kszlt. A skullelevi kis knarr vz alatti rsze a kzepn 0,2–0,3 m szles deszkkbl plt, csak a fels palnksor szlessge haladta meg a 0,4 m-t.
A vikingeknek s eldjeiknek nehzsgeik voltak a hajtkk ksztsvel is, amik ptsnek mdja gyakran vltozott. A hjortspringi csnak masszv tkje nem hasonlt a nymandi haj egy darabbl kszlt gerendatkjre, ami a gerinchez vzszintes hevederekkel csatlakozott gy, mint a kvalsundi hajnl. A „hossz” hajknl a tke tbb darabbl kszlt, egy fggleges hevederekkel sszekapcsolt gerendaknt.
A vikingek korszaknak vgn a hajptk azokat a korbban mr ltez formj tkket kezdtk hasznlni, amit a nagycsnak ptsnl is. A skullelevi hajknl tke egy rsze, nha az egsz, egy elemmel helyettestdik, ami egy darab fbl kszlt, s amin lpcss rszek voltak kialaktva a palnkok rgztsre. Megjegyezzk, hogy a hajtke ilyen konstrukcija a vikingek utn a hajptsben nem maradt meg.
Az id mlsval a vikingek hajinak mretei, klnsen a „hossz” hajk, mind nagyobbak lettek, hiszen ki kellett fejezzk a kirly egyre nvekv hatalmt. Emiatt megnttek a szilrdsgukkal s a klhjk formjval szemben tmasztott kvetelmnyek is. A nvekv mretek miatt a hajtest szilrdsgnak nvelse maga utn vonta a bordk kztti tvolsg cskkentst. A nydami hajn a bordk kztti tvolsg – bordaoszts – tlagban 1,09 m, a kvalsundi evezshajn – 1,08 m, a „hossz” gokstadi hajn – 0,98 m. A hjazat szilrdsga nvekedett a „segd” bordk beptsnek ksznheten is.
A jval ksbbi s jval hosszabb skullelevi hajn a bordaoszts tlagban csak 0,74 m volt. A „segd” bordk s a hossztartk ellenre a nagymret „hossz” hajk szilrdsgukat tekintve elmaradtak a vikingek kisebb hajitl. Ez kivilglik a viking kor vgrl szrmaz sagk szvegbl: „Eveztek a flelmetes viharban, s a kirly az egyik Skleid-en tartzkodott. A vihar alatt a haj szthullott, de Valdemar kirly a karddal s a zszlval egy btor ugrssal tugrott Ingemar hajjra. A szemlyzetet megmentettk, de a haj odaveszett. A Hiddensee-n hajztak”
A ksbbiekben mr csak a nyitotthoz |